Sloboda od zákona
Opäť jedna z kapitol, ktoré som dopisoval do pripravovanej tlačenej formy knihy Život v slobode...
* * *
Horúca téma. Táto kapitola bude asi veľmi dlhá, pretože otázka slobody od zákona je niečo, o čom sa hádajú mnohé generácie kresťanov, a dodnes je mnoho rôznych názorov, z ktorých najviac prevláda tento:
Mt 5.18 lebo veru vám hovorím: Dokiaľ sa nebo a zem nepominú, nepominie sa ani jediné písmenko, ani jediná čiaročka zo zákona, kým sa všetko nestane.
... a toto je pravda. Zákon je zapísaný nielen do sŕdc, ale aj Písmom, a Písmo nemožno zrušiť (Jn 10. 35).
Lenže toto nie je CELÁ pravda. Už som vám ukázal, že satan častokrát oklamáva mnohých ľudí tým, keď im hovorí nie celú pravdu. Takže ak by sme zostali iba v tomto, že Zákon platí, nemožno ho zrušiť a musíme ho dodržiavať, tak tu čosi nehrá. Čo presne?
Ak platí Zákon, načo prišiel Ježiš Kristus? Načo zomieral na kríži?
Tak presne takýto hokej v tom mali aj mnohí prví kresťania, a Pán povolal Pavla, ktorému zjavil hĺbku tajomstva evanjelia. Hĺbku, ktorú dokonca i veľký apoštol Peter nebol schopný prijať na prvýkrát. Dovoľte mi porozprávať vám o tom.
Keď prišiel Pán Ježiš medzi nás, počas svojej pozemskej služby privádzal k zúrivosti všetkých farizejov a zákonníkov, keď im znova a znova dokazoval, že sami seba klamú, keď si namýšľajú, že sú schopní dodržať zákon.
Učil spôsobom: Počuli ste, že otcom bolo povedané... ale ja vám hovorím... Na prvý pohľad by sa zdalo, že rozprával proti zákonu, ktorý bol daný otcom. Lenže nie. On len vykladal zákon správne a ukazoval zároveň, že keď niekto dodrží zákon, ešte nič dobré neurobil.
Zákon napríklad hovorí: oko za oko, zub za zub, nohu za nohu, ruku za ruku. Logicky teda zaucho za zaucho. Ak ti niekto strelí facku, máš právo aj ty streliť jemu. Dobre. Takže si naplnil zákon na bratovi, ale je jasné, že ešte nič dobré si neurobil.
Lenže Pán Ježiš ukázal iný výklad zákona – nepozerajte na zákon ako na niečo, čo ti dáva právo, ale čo dáva právo tvojmu bratovi. Nemaj postoj, že žiadaš spravodlivosť, ale ju dávaj. Ak ty nedopatrením vybiješ bratovi oko, daj mu svoje. Ak sa neudržíš v náhlom hneve a strelíš bratovi facku, prijmeš ju aj ty od neho.
Odrazu to bolo o niečom inom. Odrazu je plniť zákon veľmi obtiažne a sebaobetavé, a pritom stále nerobíme nič dobré. Ešte stále je to len zaslúžená odplata za ten ktorý skutok.
Presne o tom hovorí Pán, keď hovoril, že nadarmo zákon dodržiavate rukami, keď v srdciach ho nenávidíte a porušujete. Necudzoložíte síce telom, ale v skrytosti srdca žiadostivým pohľadom áno. Nezavraždíte síce, ale nenávisťou kričíte „keby tento môj brat radšej nežil!“, o čom svedčí to vaše „idiot je to!“.
Myslíte si, že ste spravodliví, ale ste len obielené hroby. A znova a znova dokázal všetkým, ktorí si mysleli, že dodržujú zákon, že sa v tom veľmi mýlia.
No Pán Ježiš išiel ešte ďalej a hovorí nám: Ak vaša spravodlivosť nebude omnoho väčšia ako spravodlivosť tých, ktorí sa bijú do pŕs, že zákon dodržiavajú, nevojdete do Božieho kráľovstva! (Mt 5.20)
A pokračuje: Ak dostaneš facku, nastav aj druhé líce, ak ti niekto vezme košeľu, daj mu aj plášť, ak ťa niekto požiada, aby si s ním išiel míľu, choď s ním dve. Ale toto zákon nikde nehovorí, že musíme takto robiť!
Čo má toto znamenať, prečo rozprával Pán Ježiš takto? Veď to úplne vyzerá, akoby mal prísť znulovať zákon ako niečo, čo nie je dostatočné! Na druhej strane hovorí „neprišiel som zrušiť zákon, ale ho naplniť“ (Mt 5.17). A všetko to rozpráva jedným dychom.
Na jednej strane hovorí, že zákon neprišiel zrušiť, na druhej strane to však vyzerá tak, že na nás uvaľuje oveľa ťažšie bremená ako nám naložil zákon!
To nedáva zmysel! Veruže nie, pokiaľ prehliadneme Pána Ježiša samotného.
On nám neprišiel len povedať, čo máme robiť. To by sme nezvládli. On nám prišiel UKÁZAŤ ako to robí On. Prišiel, aby nám zjavil Otca. Ukázal nám, aký Boh naozaj je.
Ježiš Kristus nám neprišiel povedať, ako máme žiť, ale prišiel nás volať, aby sme prijali Jeho pozvanie žiť s Ním, a v Ňom s Otcom. Potom budeme vedieť konať tak, ako konal On, potom budeme vedieť žiť tak, ako hovoril, že treba žiť.
Toto je kľúčová vec, ktorú Pavol rozpisuje na mnohých a mnohých stranách VŠETKÝCH svojich listov. Čo presne teda Pavol hovorí?
Hovorí, že Pán Ježiš nás neprišiel vyslobodiť iba z hriechu, ale aj spod zákona, ktorý si hriech používa ako nástroj na to, aby nás zotročoval. Rimanom píše, že kým nepoznal prikázanie Nepožiadaš!, nevedel, že žiadať je hriech, ba dokonca, že toto prikázanie si hriech použil na to, aby ožil v ľudskom srdci a človek zhrešil a tak sa stal vinným.
Hriech a ja sme boli skrze zákon zviazaní ako manželia. A preto prišiel Pán Ježiš, aby ma zaodial do seba, do Jeho spravodlivosti, ponoril ma do smrti a preniesol ma vzkrieseného z kráľovstva temna a smrti do kráľovstva Božieho Syna. A tak som umrel nielen hriechu, ale umrel som aj zákonu (Rim